Tuesday, June 17, 2014

[FAQ] Adakah Naturactor Cover Face mengandungi Silikon?

Lambakan kosmetik terutamanya make up & foundation di pasaran pada masa kini mementingkan pengguna utk berwaspada dengan kandungan bahan kosmetik tersebut. Banyak kandungan yang berbahaya yang mungkin ada dalam satu2 produk kosmetik seperti Merkuri dan Hidrokuonin. Sesetengah pengguna juga cuba mengelakkan kandungan Silikon dalam produk kosmetik. Adakah Silikon benar-benar berbahaya?

Silikon

Apa itu Silikon dalam bidang kecantikan?
Silikon adalah bahan yg terhasil dari pasir (silika). Silikon boleh wujud dalam pelbagai bentuk menyebabkan ia digemari oleh pakar kecantikan. Sifatnya yg lembut di kulit, mempunyai keupayaan untuk melembutkan kulit dan juga berupaya untuk mengekalkan kelembapan pada kulit. Ia juga boleh digunakan untuk menyembuhkan luka & membaiki kesan parut. [1]

Terdapat pelbagai bentuk silikon tetapi yang paling popular & kerap didapati adalah dalam bentuk cyclopentasiloxane, cyclohexasiloxane, dimethicone dan phenyl trimethicone. [1]


Adakah Silikon berbahaya?
Tidak. Terdapat 2 jenis silikon iaitu amorphous and crystalline Silica. Amorphous Silika adalah jenis Silikon yang digunakan dalam bidang kosmetik dan telah dibuktikan tidak berbahaya oleh FDA [2].

Naturactor Cover Face original Japan
Adakah Naturactor Cover Face mengandungi Silikon?
Walaupun Silikon secara umumnya tidak berbahaya kepada kesihatan, masih terdapat segelintir pengguna ragu2 dan skeptikal dengan penggunaan Silikon dalam produk kecantikan mereka. Naturactor Cover Face sejenis foundation yang dibuat di Jepun adalah BEBAS Silikon.

Email confirmation dari Meiko Jepun - TIADA Silikon dalam Meiko Foundation products
Translation:
Tiada kandungan Silikon dalam produk Meiko dan bukan dari jenis waterproof. Jika muka jenis berjerawat, seeloknya cuci muka dengan bersih  sebelum tidur & seeloknya guna Naturactor Essence Lotion sebelum menggunakan Naturactor Cover Face.


Ada yang mengatakan, hanya kosmetik yang mengandungi Silikon sahaja yang mampu membuatkan foundation itu seolah2 'kalis air' & tahan sehingga berbelas2 jam. Memandangkan Naturactor Cover Face mempunyai sifat 'kalis air' & tahan lama, adakah ini membenarkan kenyataan tersebut?
Tidak. Seperti yang dinyatakan sebelum ini, Naturactor Cover Face TIDAK mengandungi Silikon. Naturactor Cover Face boleh bertindak seolah2 'kalis air' & tahan lama kerana ia mengandungi Candellila Wax dan Carnauba Wax.

Candellila & Carnauba Wax adalah sejenis wax yang berasal dari tumbuhan (daun Candellila/Carnauba). [3] Ianya digunakan secara meluas dalam bidang kosmetik untuk melindungi dan menjadikan foundation seolah2 kalis air, oleh itu foundation tahan lebih lama.


Jika Naturactor Cover Face mengandungi Candellila & Carnauba Wax, adakah ianya benar2 'kalis air' atau waterproof foundation?
TIDAK. Walaupun Naturactor Cover Face mengandungi unsur wax, tetapi ianya berasal dari wax semulajadi (tumbuhan). Oleh itu peratusan wax nya adalah sangat rendah & diketahui bahan ini juga bukan jenis komedogenik (tidak menyumbat pori2). Oleh itu Naturactor Cover Face bukan jenis kalis air atau waterproof foundation dan tidak menyumbat pori2. [4]


Adakah Naturactor Cover Face boleh dibawa solat walaupun tidak mencucinya dengan bersih dengan make up remover?
YA. Naturactor Cover Face boleh terus dibawa solat kerana kandungannya tidak menyumbat pori2, bukan jenis waterproof & tidak mengandungi unsur yang tidak halal.


Adakah Naturactor Cover Face dari China juga selamat digunakan?
Saya tidak pasti kerana saya tidak pernah membuat kajian mengenai Naturactor Cover Face dari China.


Mengapa saya harus yakin dengan tahap keselamatan (kandungan/ramuan) Naturactor Cover Face dari Jepun?
Naturactor Cover Face original dari Jepun telah mendapat pengiktirafan dari Japan Association Board (JAB), pengiktirafan ISO9001, ISO14001 dari Organisation of International Standard Certification Co., Ltd (OISC), dan juga diiktiraf oleh Kementerian Kesihatan Malaysia (berdaftar dengan Badan Farmasi Kebangsaan - BPFK). [5] Oleh itu, tiada keraguan lagi Naturactor Cover Face original dari Jepun adalah selamat untuk digunakan.




Naturactor Cover Face original Japan

Dapatkan Naturactor Cover Face original dari Meiko Japan sekarang!
100% ORIGINAL ATAU JAMINAN WANG DIKEMBALIKAN :)
SMS/WHATSAPP 0133986129
zunitaramli@gmail.com


Sumber rujukan:
[1] http://www.paulaschoice.com/cosmetic-ingredient-dictionary/definition/silicone
[2] http://beautifulwithbrains.com/2009/03/03/is-silica-in-cosmetics-dangerous/
[3] http://www.truthinaging.com/ingredients/euphorbia-cerifera-candelilla-wax
[4] http://www.ivillage.com/be-pimple-free-how-clean-unclog-your-pores/5-a-147353
[5] http://meikocosmetics.com.my/en

No comments:

Post a Comment